یعقوب وحیدکیا در حاشیه عقد قرارداد خرید اتوبوسهای جدید بین شهرداری تبریز و گروه خودرویی بهمن در گفتوگو با به وقت مطالبه در تبریز اظهار کرد: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و اقدامات انجام شده در این خصوص در ماههای گذشته در حال نتیجه دادن است و انعقاد قرارداد مرحله اول همکاری با گروه خودرویی بهمن برای تأمین یکصد دستگاه اتوبوس نیز در همین زمینه صورت میگیرد.
وی، اعتبار مورد نیاز برای این قرارداد را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: همه این اعتبارات از منابع شهرداری تامین میشود و اتوبوسهای خریداری شده دیزلی و همگی دارای استانداردهای آلایندگی هستند و علاوه بر این از لحاظ قوای محرکه و توجه به راحتی مسافران قابل مقایسه با اتوبوسهای قبلی نیستند و در حد بسیار بالایی قرار دارند.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، مدت اجرای این قرارداد را هشت ماه اعلام کرد و افزود: در این بازه هر ماه تعدادی از اتوبوسها تحویل شهرداری و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز خواهد شد و در تمام خطوط اتوبوسرانی توزیع و مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت.
وی، نیاز تبریز برای رسیدن به استانداردهای ناوگان اتوبوسرانی را یکهزار دستگاه دانست و گفت: این تعداد در سالهای گذشته تا ۷۰۰ دستگاه نیز رسیده اما تعدادی از آنها به ویژه در بخش خصوصی با اتمام عمر مفید از ناوگان خارج شدهاند و در ماههای گذشته با بخشی از این اتوبوسها با خرید ۳۰ دستگاه جدید جایگزین شدهاند.
وحیدکیا ادامه داد: تلاش میکنیم علاوه بر یکصد دستگاه مورد توافق در قرارداد امروز، تا پایان سال ۳۰۰ اتوبوس جدید دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود و مدیریت شهری تبریز برنامهریزی لازم را برای نوسازی یکهزار دستگاه مورد نیاز در سه سال آینده انجام داده و امیدواریم با این اقدامات کمبود فعلی در حمل و نقل عمومی تبریز به ویژه در بخش خصوصی رفع شود، چرا که اتوبوس های این بخش به شدت مستهلک هستند و عمر مفید آنها به پایان رسیده است.
وی با اشاره به استاندارد ۱۰ سال برای عمر مفید اتوبوسهای حمل و نقل عمومی بیان داشت: با توجه به میانگین ۹ ساله عمر ناوگان تبریز بخش عمدهای از اتوبوسهای این ناوگان مستهلک و فرسوده هستند که این عدد در بخش خصوصی بسیار بالاتر است و با توجه به پایان عمر مفید آنها تقریباً به طور کامل نیاز به نوسازی دارند هر چند در خطوطی مانند بی. آر. تی وضعیت بهتری داریم و عمر میانگین این اتوبوسها بین پنج تا ۶ سال است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید در وزارت کشور برای واگذاری اتوبوسهای جدید به بخش خصوصی متذکر شد: با نهایی و ابلاغ شدن این دستورالعمل اقدام به واگذاری اتوبوسهای جدید خریداری شده به بخش خصوصی خواهیم کرد و برنامهریزیهای لازم در این زمینه توسط شهرداری تبریز صورت گرفته است، چرا که به هیچ عنوان به دنبال افزایش حجم شهرداری به لحاظ ناوگان و پرسنل نیستیم.
وحیدکیا، تعداد اتوبوسهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز را حدود ۵۰۰ دستگاه اعلام و تصریح کرد: با خرید و الحاق این یکصد دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان، زمان انتظار مسافر در خطوط به ویژه خطوط بخش خصوصی کاهش قابل توجهی خواهد داشت و امیدواریم با این اقدامات شرایط فعلی در این زمینه بهتر شود هر چند با نقطه ایدهآل در این خصوص بسیار فاصله داریم و برنامهریزی برای خرید یکهزار دستگاه در سه سال آینده نیز با هدف رسیدن به این شرایط ایدهآل صورت گرفته است.
انتهای پیام/۶۰۰۳۶/س
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰