به وقت مطالبه- آذربایجان شرقی- لیلا حسینزاده: حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی که معاونت پارلمانی ریاست جمهوری را در کارنامه دارد و حالا هم نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است، برنامه، بودجه و اجرا را خوب میشناسد. پس اگر بخواهیم از بای بسم الله تا تای تمت پروژهها، برنامهها و تامین منابع اینها را از او بپرسیم، سراغ بد کسی نرفتهایم.
در ادامه مشروح گفتوگوی یک و نیم ساعته ما با این نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در ارتباط با تدوین برنامه هفتم توسعه و نقش آن در مگاپروژههای استان تقدیم حضور میشود:
** مهمترین ویژگی برنامه هفتم مسألهمحور بودن است
فارس: لطفا به عنوان پرسش اول توضیحاتی در ارتباط با چند و چون تدوین برنامه هفتم و تفاوتهای آن با برنامههای قبلی ارائه فرمایید.
برنامه هفتم که از اوایل دولت سیزدهم در حال تدوین بوده از اهمیت بالایی برخوردار است. این دولت میتواند طرحها و وعدههایی که به مردم داده در این برنامه بگنجاند و طبق آن عمل کند.
برنامههای قبلی موفقیت چندانی نداشتهاند بهطوریکه تنها ۳۰ درصد از احکام برنامه ششم پیاده شده و تحقق پیدا کرده است، بنابراین برنامه هفتم را به شکلی باید تدوین کنیم که دست یافتنی باشد و حداقل ۶۰ درصد آن تحقق یابد.
رشد اقتصادی هشت درصد را همچنان باید مد نظر آوریم تا شاهد رونق اقتصادی در پنج سال آینده باشیم. در واقع مهمترین ویژگی برنامه هفتم مسأله محور بودن است و مسائل حوزههای مختلف انرژی، راه، مسکن، کشاورزی، صنعت و غیره احصا شده تا در طی این برنامه با راهبردهایی که ارائه میشود حل شوند.
برای اتمام آزادراههای آذربایجانشرقی ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است
فارس: منظور از مسألهمحوری و مسائل مبتلابه استان که برنامه هفتم میتواند حل کند چیست؟
ببینید ما در کشور به آزادراه، بزرگراه، آسفالت جادههای روستایی، ریل و خط آهن نیاز داریم. همه اینها در کل کشور و در سفرهای استانی احصا شده و به عنوان مسأله در برنامه هفتم قید میشود.
مثلا در استان ما در پنج سال آینده ۴۰۰ کیلومتر آزادراه باید اجرا شود که آزادراههای «تبریز- ارومیه»، «تبریز-مرند- بازرگان»، «مراغه- هشترود» و «بستان آباد- سراب- اردبیل» از جمله آنها هستند. اجرای حدود ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه را نیز در برنامه داریم که برای مجموع این آزادراهها و بزرگراهها ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.
یا برای تکمیل رینک آخر راهآهن میانه – تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه مرکزی و وصل شدن آن به ریل مرز بازرگان به طول ۳۰ کیلومتر رقم اعتباری قابل توجهی مورد نیاز است.
ریل ایران را ۳۶۰ کیلومتر به اروپا نزدیکتر میکند
طول ریل جلفا تا چشم ثریا حدود ۱۳۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود ارتباط خط ریل ایران به ترکیه و اروپا هم ۳۶۰ کیلومتر نزدیکتر میشود. در دو سال گذشته همواره مطالعات ریل جلفا- چشم ثریا را در بودجه پیگیری و تامین کردیم؛ امسال هم ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این محور در نظر گرفتهایم.
مسؤولان استان باید این اعتبار را جذب کنند که مطالعات صفر آن تمام و در برنامه هفتم لحاظ شود تا در بودجه اعتبارات بیشتری را بتوان برای آن در نظر گرفت.
خط ریل بستانآباد- سراب- اردبیل از دو جهت جزو برنامههای استان و منطقه است. قطار بستانآباد- تبریز هم بهمن ماه افتتاح می شود و با این اتفاق مسافت ریلی تبریز- تهران پنج ساعت کاهش خواهد یافت.
فارس: برای حل مسائل و اجرای پروژههایی که فرمودید بخش خصوصی چه نقشی خواهد داشت؟
در بسیاری از این پروژهها بخش خصوصی مشارکت فعالی دارد؛ بهطوریکه نیمی از اعتبارات مورد نیاز آزادراهها از طریق بخش خصوصی تامین میشود. مثلا قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه که رینک کمربندی تبریز محسوب میشود، حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته و بخش خصوصی سهم اعتباری خود را تامین کرده اما هنوز دولت سهم کافی را اختصاص نداده است.
*سرمایهگذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در مس سونگون
فارس: تاجالدینی! به مگاپروژههای مختلفی اشاره داشتید از استقلال شرکت مس آذربایجان و حل چالشهای شرکت مس سونگون چه خبر؟
با پیگیریهایی که صورت گرفته و طبق وعده رئیس جمهور شرکت مس آذربایجان مستقل خواهد شد. ظرفیت هر کدام از فازهای تغلیظ و کنستانتره از ۱۵۰ هزار تن به ۴۵۰ هزار تن و تولید کاتد مس از ۱۰۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن افزایش مییابد.
در مجموع رقمی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت ملی مس در مجتمع مس سونگون سرمایهگذاری میشود که اگر این میزان سرمایهگذاری طی چند سال صورت گیرد، آثار خود را در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه استان آشکار خواهد ساخت.
**ارزبری سالانه ۱.۲ میلیارد دلاری واردات آلومینا به کشور
فارس: حرف معدن شد. لطفا در مورد آخرین وضعیت نفلین سینیت سراب ( نفت آذربایجان) هم توضیحاتی ارائه فرمایید!
پروژه دیگر که باید سرعت بیشتری بگیرد تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب است. این پروژه در سه فاز شروع شده که ظرفیت هر فاز ۷۰ هزار تن بوده و در مجموع ۲۱۰ هزار تن آلومینا تولید خواهد شد. نیاز کشور به آلومینا بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و برای تامین این میزان آلومینا سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزبری اتفاق میافتد.
زیرساختهای لازم برای تولید آلومینا در سراب آماده است؛ توجیه اقتصادی زیادی هم دارد و در کنار تولید آلومینا، نمک و کود پتاس که یکی از بهترین کودهای مورد نیاز کشاورزی است، تولید میشود، بنابراین جذابیت لازم را برای سرمایهگذار خواهد داشت. حتی میتوان تعداد فازها را به ۶ مورد افزایش داد که این موضوع را هم در برنامه هفتم توسعه باید لحاظ کنیم.
**تصویب فاینانس ۴۱۰ میلیون یورویی پروژه انتقال آب ارس به تبریز
فارس: پروژه مهم و حیاتی انتقال آب ارس به تبریز به کجا رسید؟
همانطور که اشاره کردید یکی از پروژههای بزرگ و مهم استان انتقال آب ارس به تبریز برای تامین آب شرب شهر در ۲۵ سال آینده است که مراحل پایانی خود را طی میکند. کارگاه این پروژه با تصویب حدود ۴۱۰ میلیون یورو فاینانس خارجی فعال شده و قرارگاه خاتم کار را شروع کرده است. در برنامه هفتم هم باید پشتیبانیهای لازم در این ارتباط صورت گیرد.
** ضرورت اصلاح ساختار بودجه
فارس: و در آخر لطفا اشارهای هم به موضوع اصلاح ساختار بودجه و علت این تصمیم حاکمیت داشته باشید.
مهمترین مسألهای که همواره در ارتباط با اجرای پروژهها در سطح استان و کشور وجود دارد، تامین منابع بوده و علت نیمه تمام ماندن بسیاری از این پروژهها در سالهای طولانی عدم کفاف منابع است. به همین دلیل اصلاح ساختار بودجه در دستور کار دولت قرار گرفته که از چندین سال قبل مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
در مجلس یازدهم این موضوع را به شکل جدی دنبال و در همان سال اول طرحی در این مورد ارائه کردیم. بعضی از اصلاحات هم حین تدوین بودجه صورت میگیرد.
معتقدم از جمله منابع پایدار که میتواند به پروژههای زیرساختی و توسعهای تعلق بگیرد تهاتر نفت است که کم کم در بودجه وارد شده است. سعی داریم تهاتر نفت به عنوان یک حکم ثابت در برنامه هفتم لحاظ شود که نفت را به بودجه وصل میکنیم اما نه بودجه جاری؛ بلکه برای صرف نفت در توسعه و تکمیل زیرساختها. اگر نفت را صرف تکمیل زیرساختها کنیم قطعا ارزآوری حاصل از آن بیشتر از نفت خواهد شد. بنابراین تهاتر نفت یکی از منابع تامین مالی میتواند باشد.
انتهای پیام/۶۰۰۲۶/س
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰