کد خبر : 6673
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۳۶

واکنش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به مطلب «صندوقی که قانون را به نفع خود تفسیر می کند»

واکنش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به مطلب «صندوقی که قانون را به نفع خود تفسیر می کند»

به گزارش به وقت مطالبه از تبریز، به دنبال انتشار گزارشی با تیتر «صندوقی که قانون را به نفع خود تفسیر می کند! /قانون گریزی صندوق آینده ساز و سرگردانی ۶۵۰۰ بازنشسته» در روز یکشنبه دوم بهمن ۱۴۰۱  روابط عمومی صندوق آینده ساز توضیحاتی را در این ارتباط ارائه کرد. در خبر به وقت مطالبه آمده


به گزارش به وقت مطالبه از تبریز، به دنبال انتشار گزارشی با تیتر «صندوقی که قانون را به نفع خود تفسیر می کند! /قانون گریزی صندوق آینده ساز و سرگردانی ۶۵۰۰ بازنشسته» در روز یکشنبه دوم بهمن ۱۴۰۱  روابط عمومی صندوق آینده ساز توضیحاتی را در این ارتباط ارائه کرد.

در خبر به وقت مطالبه آمده است “وی عدم رعایت مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومانی حقوق بازنشستگان را تخطی اخیر این صندوق از اساسنامه خود و ظلم در حق اعضا عنوان کرده و می افزاید: این مصوبه پس از کش و قوس هایی که امسال در مورد افزایش حقوق بازنشستگان وجود داشت، از سوی هیات وزیران ابلاغ شد اما صندوق آینده‌ساز بر خلاف اساسنامه خود تا ۶ ماه مصوبه اولیه در این خصوص را که شامل افزایش ۱۰ درصدی حقوق بود، اجرا کردند که همین موضوع باعث اعتراض اعضا و تجمع آنها در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در مقابل این صندوق شد و مدیرعامل صندوق نیز با امضای صورتجلسه ای نسبت به پرداخت ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان متعهد شد “

مطابق با تبصره ماده چهار اساسنامه صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز که در سایت صندوق به نشــــانی  https://www.ayandehsazfund.com  قابل دسترسی است، افزایش حقوق کلیه مستمری بگیران صندوق طبق تبصره ذیل ماده ۴ اساسنامه، بر اساس مصوبات هیات وزیران خواهد بود که با توجه به مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان غیرعضو سازمان تأمین اجتماعی و اخذ نظر دبیرخانه هیأت امنای صندوق‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازنشستگان صندوق آینده‌ساز نیز از این افزایش برخوردار شده‌اند و پس از ابلاغ مصوبه مجلس درخصوص ترمیم حقوق‌ومستمری بازنشستگان، اقدامات لازم اعم از صدور احکام و پرداخت معوقه مربوط به مهرماه طی ۴۸ ساعت انجام و پرداخت صورت پذیرفت که مشمولین افزایش به قرار زیر از پرداخت‌ها بهره‌مند گردیده اند:

تعداد ۱۴۸ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش کمتر از ۷۰.۰۰۰،۰۰۰ بوده اند به صورت متوسط، از پنجاه درصد رشد برخوردار بوده‌اند.
تعداد ۹۱۱ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش از ۷۰.۰۰۰،۰۰۰ تا ۸۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال بوده اند به صورت متوسط، چهل و شش درصد رشد دریافتی داشته‌اند.
تعداد ۹۲۲ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش از ۸۰.۰۰۰،۰۰۰ تا ۹۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد به صورت متوسط چهل و دو درصد رشد حقوق داشته‌اند.
تعداد ۷۶۵ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش از ۹۰.۰۰۰،۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد به صورت متوسط از سی و هشت درصد رشد حقوق برخوردار شده‌اند.
تعداد ۱۲۸۴ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش از ۱۰۰.۰۰۰،۰۰۰ تا ۱۲۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد به صورت متوسط سی و دو درصد رشد حقوق داشته‌اند.
تعداد ۷۱۲ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش از ۱۲۰.۰۰۰،۰۰۰ تا ۱۵۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد به صورت متوسط بیست و سه درصد رشد حقوق داشته‌اند.
تعداد ۱۳۷۹ نفر از اعضا که حقوق آنان پس از افزایش از ۱۵۰.۰۰۰،۰۰۰ تا ۳۰۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال می‌باشد حدود بیست و دو درصد رشد حقوق داشته‌اند.

بنابراین مابه التفاوت حاصله برابر آنچه در احکام هر یک از بازنشستگان در صفحه کاربری آنان بارگذاری شده‌ است، در مقایسه با افزایش مصوب شورایعالی کار که مورد درخواست ایشان بوده است، عملاً محقق شده و عمده مابه التفاوت مذکور، مربوط به گروه مستمری‌بگیران بالای ۱۰۰.۰۰۰،۰۰۰ ریال را شامل می‌شود.

لازم به توضیح است با وجود مغایرت اندک پرداختی به برخی بازنشستگان به نسبت مصوبه شورای عالی کار، مدیریت صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز نیز افزایش حقوق بازنشستگان صندوق را وفق آنچه که برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی انجام شده، حق آنان دانسته و از مراجع قانونی ذیربط، اخذ مجوز لازم برای این مهم را تا کنون به طور جدی پیگیری نموده است و همانگونه که در نشست های متعدد با نمایندگان بازنشستگان و صورتجلسه مورخ ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ فیمابین کانون و صندوق آینده ساز نیز مورد توافق واقع گردید، هرگونه تغییر در نحوه محاسبه و پرداخت حقوق موکول به موافقت مراجع بالادستی صندوق حسب اساسنامه و تبصره ماده ۴ آن دانسته شد که پس از استعلام صورت گرفته از سوی مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تاریخ ۱۶ / ۷ / ۱۴۰۱ از حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پاسخ اعلام شده از سوی معاونت مذکور به صراحت صندوق آینده ساز را در شمار صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی دانسته و بر عملکرد صندوق در خصوص نحوه محاسبه حقوق ذیل تبصره ماده ۴ اساسنامه صحه گذاشته است.

در خبر آمده است “صندوقی که شعار تامین آینده بازنشستگان ضمن حفظ شان و کرامت آنها را دارد، اما گویا بر خلاف این شعار تنها به دنبال تامین منافع خود از طریق تفسیر به رای قوانین است”. مزید آگاهی اشعار می‌دارد که صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز تنها صندوقی‌ است که از زمان تاسیس تاکنون و در طی حدود چهار و نیم دهه گذشته حتی یک ریال بار مالی برای دولت ایجاد نکرده است به نحوی که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وفق خبر منتشره در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ از سوی خبرگزاری ایلنا درخصوص صندوق آینده‌ساز عنوان نموده است که:

“استقلال مالی و عدم وابستگی این صندوق به بودجه عمومی دولت از نقاط قوت آن است و گزارشاتی که در خصوص پرداخت حقوق،  ارائه خدمات درمانی و اصلاح پورتفوی‌های سرمایه‌گذاری صندوق و همچنین ایجاد ساز و کار نظام‌مند در خصوص خروج از بنگاه‌داری و حرکت به سمت سهامداری در بازار پول و سرمایه ارایه گردیده، مجموعاً نشان می‌دهد که این صندوق از نظر ثبات و پایداری و صیانت از اموال بازنشستگان در مقایسه با دیگر صندوق‌ها وضعیت بهتر و امیدوار کننده‌تری دارد.”

 به همین دلیل است که ذخایر صندوق آینده ساز به عنوان صندوقی که اساسنامه آن توسط شورای عالی رفاه، مطابق با قانون ساختار اصلاح شد، به نسبت دیگر صندوق ها، دارای وضعیتی قابل قبول می باشد و صندوق با اتکا بر منابع حاصل از سرمایه گذاری و ذخایر اعضا توانسته است از زمان تاسیس تا کنون، بدون اتکا بر منابع دولت یا دستگاه های اجرایی، به شیوه ای پایدار به حیات خود ادامه دهد و از این منظر می توان این صندوق را نمونه ای متمایز در نظام تامین اجتماعی کشور بر شمرد. سیاست جاری و عملکرد این صندوق در پرداخت مستمری اعضا، ترجیحا ازمحل سود سرمایه گذاری ها و بازده دارایی ها و پروژه ها می باشد، به نحوی که پایداری استمرار پروژه ها را به همراه داشته باشد و تحقق این امر با بکارگیری منابع در اختیار و انجام سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری در سهام شرکت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی (اعم از پذیرفته شده در بورس و خارج از بورس) و املاک و ساختمان به صورت مستقیم یا از طریق شرکت های فرعی- میسر گردیده است.

از دیگر مزیت هایی که این صندوق برای بازنشستگان خویش و در جهت حفظ شان و کرامت ایشان ایجاد نموده است، ارایه خدمات درمانی متمایز و برجسته است. خدمات درمانی این صندوق به بازنشستگان خویش، اگر نگوییم بی نظیر حتما کم نظیر است.

صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به عنوان صندوقی پیشرو در ارائه خدمات درمانی با طراحی مدلی جامع، امکان مراجعه به تمامی مراکز درمانی کشور را مهیا نموده است، در صورت مراجعه بیمه شدگان به مراکز غیر طرف قرارداد، در کوتاه ترین زمان ممکن (حتی کمتر از عموم بیمه های تجاری) هزینه های اسناد درمانی اعضاء مطابق با نوع مرکز اعم از دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و یا حتی خصوصی را، بر اساس تعرفه های مصوب سالانه هیات وزیران تا ۸۰ درصد هزینه خدمات ارائه شده به بیمه شده را پرداخت می‌نماید. بر این اساس، صندوق با ایجاد شبکه ای از مراکز درمانی درجه یک در سطح کشور، این امکان را فراهم نموده تا به سهولت و به صورت بر خط در مراکز طرف قرارداد برای بیمه شدگان معرفی نامه صادر شده و صرفاٌ با پرداخت سهم بیمه شده (فرانشیز) خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت نمایند.

دامنه خدمات درمانی صندوق به این نقطه ختم نشده و با توجه به رسالت این مجموعه مبنی بر حفظ شأن و جایگاه اعضاء، امکانی فراهم گردیده تا با مشارکت افراد در پوشش خدمات درمانی خود، به طور هم زمان سهم بیمه شده (فرانشیز) نیز در شبکه درمانی طرف قرارداد محاسبه گردیده و بدون پرداخت هیچ  هزینه ای این عزیزان بتوانند از بهترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی مورد نیاز بهره مند گردند.

همچنین با توجه به هزینه های درمانی گزاف در بسیاری از بیماری های خاص و صعب العلاج،  این صندوق امکانی را فراهم نموده است تا با تشکیل پرونده و بررسی بیماری ایشان در کمیسیون پزشکی صندوق، این گروه از بیماران در دسته بیماران خاص و صعب العلاج قرار گرفته و از تسهیلاتی ویژه برخوردار گردند. نکته مهم اینکه تعریف بیماران خاص و صعب العلاج در این صندوق بسیار گسترده تر و فراگیر تر از تمامی صندوق های بازنشستگی کشور و شامل ۲۱ بیماری می‌باشد وکلیه هزینه های مرتبط با بیماری خاص و صعب العلاج بیمه شدگان، بدون کسر فرانشیز پرداخت می شود.

صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به طور مستمر در تلاش است تا با الگو برداری از به روزترین شیوه های خدمات رسانی در حوزه های گوناگون منجمله خدمات درمانی، زمینه رفاه حال اعضای خود را فراهم نماید و تاکنون در این مسیر امکاناتی همچون شرایط دریافت اسناد درمانی از درب منزل، امکان مشاهده جزییات هزینه های درمانی به صورت بر خط، صدور معرفی نامه دریافت خدمات در مراکز طرف قرارداد به صورت بر خط، اطلاع رسانی لحظه ای از فرآیند رسیدگی به هزینه های درمانی و … را فراهم نموده است.

از ابتدای تاسیس صندوق، مزایایی چون شرایط مناسب درمان و پرداخت هزینه های آن در موارد بیماری های خاص تا سقف ۱۰۰ درصد،حق از پا افتادگی به میزان ۵۰ درصد حداقل مستمری، حق کهولت به میزان ۶۰ درصد حداقل مستمری به کلیه بازنشستگان پس از ۷۲ سالگی و .. از وجوه تمایز این صندوق با دیگر صندوق های بازنشستگی بوده اند.

بنابراین، ما برای حفظ این هدف اولیه صندوق که ” تامین آتیه شاغلین و بازنشستگان با حفظ شان ایشان” می باشد، نه تنها در شعار بلکه در عمل همیشه در کنار اعضای خود بوده و در این راستا گام برداشته ایم.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ” صندوقی که تا سال ۹۹ یک صندوق هیات امنایی خودمحور بود و به تشخیص هیات امنا اقدام به افزایش مستمری‌ها می کرد و از قانون تبعیت نمی کرد.”

این صندوق، موسسه غیر دولتی است که به استناد ماده ۲ قانون تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در اجرای ماده ۴ “قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و از کار افتادگی و فوت” (مصوب ۹ اسفند ۱۳۴۹ مجلس شورای ملی وقت) و با تصویب شورای عالی تأمین اجتماعی و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل و به ثبت رسیده است. موضوع تشکیل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز در اوایل دهه ۵۰ توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان مرجع قانونی و صلاحیت‌دار در این خصوص بررسی گردید و این سازمان طی مجوز ۴۱۱۸ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۵۴ موافقت اصولی خود را با تاسیس صندوق اعلام داشت. شورای عالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در جلسه شماره ۸۸ اسفند ماه ۱۳۵۴ ضمن موافقت با تشکیل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز، اجرایی شدن صندوق را از ۱/۱/۱۳۵۵ اعلام نمود. در ادامه نیز پس از تایید و تصویب سی و نهمین جلسه شورای عالی تامین اجتماعی مورخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۵۶ و موافقت وزارت بهداری و بهزیستی وقت، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی موافقت خود را با ثبت قانونی صندوق به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اعلام می‌دارد و بالاخره در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۵۶ به استناد ماده ۸ آیین‌نامه اصلاحی قانون ثبت موسسات غیرتجاری این صندوق با نام “صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز” و تحت شماره ۱۸۸۰ در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید.

همانگونه که اشاره شد صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز در مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۵۶ به عنوان صندوق بیمه اجتماعی و به صورت موسسه غیر دولتی با تصویب شورای عالی تامین اجتماعی وقت و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل و به ثبت رسیده است. پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، بیکاری و همچنین ارائه بیمه خدمات درمانی مطلوب به اعضای اصلی و تبعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب و همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضوع قوانین فوق الذکر، با به کارگیری اصول محاسبات بیمه ای و امکان انجام فعالیت های اقتصادی در راستای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، قوانین و مقررات عام تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوط از اهداف تاسیس این صندوق می باشد که مطابق با مقررات اساسنامه جدید صندوق مصوب ۲۸/۶/۱۳۹۸ شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ، تحت نظارت و راهبری کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره می گردد و قبل از این تاریخ نیز عملکرد صندوق دقیقا مطابق با اساسنامه و آیین نامه ها بوده و کاملا از قوانین تبعیت می کرده است.

ارکان تشکیلاتی صندوق در حال حاضر متشکل از هیأت امناء، هیأت مدیره, مدیرعامل و هیأت نظارت است که ترکیب، نحوه انتخاب و شرایط عضویت اعضای هیات امنا و هیات مدیره به شرح زیر است:

تعداد اعضای هیات امناء ۹ نفر شامل ۱- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس هیأت امناء).۲- رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (نائب رئیس). ۳- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا معاون ذیربط وی.۴- وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون ذیربط وی.۵- وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون ذیربط وی.۶- رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور یا معاون ذیربط وی.۷- سه نفر از نمایندگان خدمات گیرندگان (کارفرما، شاغل و بازنشسته) با معرفی تشکلهای رسمی و قانونی مربوطه می باشند.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ” عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان صندوق آینده ساز می افزاید: واهمه هیات مدیره و برخی اعضای صندوق از اجرای قوانین تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار به این خاطر است که در این صورت ۱۸۸ نفر از اعضای بازنشسته این صندوق که بالای ۳۵ میلیون حقوق می گیرند، دریافتی شان طبق قوانین تنها هفت برابر حداقل حقوق خواهد بود و این مهمترین دلیل مقاومت صندوق در برابر اجرای قانون است.”

یکی از مهمترین وجوه تمایز صندوق آینده ساز به نسبت دیگر صندوق ها، عدم وجود سقف در پرداخت حقوق بازنشستگی می‌باشدکه این موضوع یکی از علل عمده ورود و عضویت کارشناسان و مدیران شرکت ها به صندوق در جهت تامین آتیه خود و اعضای خانواده شان از بدو تاسیس تاکنون بوده است. طبق آیین نامه جدید صندوق، حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت به یکی از دو روش ( الف ) و ( ب ) زیر محاسبه و هر کدام که بیشتر باشد، تعیین و پرداخت می گردد که این موضوع نه تنها جذابیت عضویت درصندوق آینده ساز را به نسبت دیگر صندوق ها خصوصا سازمان تامین اجتماعی دوچندان می نماید بلکه تضمین می کند که هیچ فردی در شرایط برابر کمتر از تامین اجتماعی حقوق دریافت نخواهد نمود.

با این وجود حقوق دریافتی بالای ۳۵ میلیون تومان برای ۱۸۸ نفر از اعضای صندوق کاملا کذب بوده و تنها ۳۴ نفر از بازنشستگان صندوق ( از مجموع ۶۴۱۰ بازنشسته، مقرری بگیر و از کارافتاده صندوق)  که در طول دوران خدمت خود کسورپردازی بسیار بیشتری نسبت به دیگر کسورپردازان و همچنین تامین اجتماعی داشته اند، بالای ۳۵ میلیون تومان دریافتی دارند.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ” عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان صندوق آینده ساز به موضوع جالبی در مورد حقوق کارمندان خود صندوق نیز اشاره و خاطر نشان می کند: در حالی که این افراد کار اداری می کنند و حتی یک بار هم کارگاه و فضای کارگری را تجربه نکرده اند، با مصوبه تامین اجتماعی یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان حقوق دریافت می کنند در حالی که این افزایش حقوق در مورد اعضا و کارمندان صندوق باید به یک صورت اعمال شود و به طور حتم اگر میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری بیشتر از تامین اجتماعی باشد، صندوق خود را تابع مصوبه تامین اجتماعی خواهد دانست تا پرداختی کمتری به بازنشستگان داشته باشد.”

بر اساس تبصره ۲ تصویب‌نامه هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۱/۰۳/۱۴۰۱ که با شماره ۴۲۲۸۳/ت۵۹۸۲۶هـ  در تاریخ ۱۸/۰۳/۱۴۰۱ با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردیده است رشد حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مشمول قانون کار که در دستگاههای اجرایی مشغول به کار هستند تابع ضوابط مقرر در قانون کار می‌باشد.

همچنین افزایش حقوق بازنشستگان هیچ ارتباطی به مشمولین قانون کار که تماماً شاغلین در حال کار می‌باشند. ندارد و همانگونه که ذکر گردید افزایش حقوق بازنشستگان صندوق مطابق با تبصره ماده ۴ اساسنامه بر اساس مصوبه هیأت وزیران تعیین می‌گردد. بر این اساس این دو موضوع کاملاً بی ارتباط با هم هستند.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ” مسئول دفتر کانون بازنشستگان صندوق آینده ساز در تبریز تأکید می کند: میانگین سرانه سرمایه گذاری به ازای هر عضو این صندوق بیش از سه و نیم میلیارد است و نسبت به ۱۸ صندوق بیمه ای کشور غیر از تامین اجتماعی، وضعیت مالی بسیار خوبی دارد و با این حال حقوق اعضای صندوق بیش از ۴۰ درصد کمتر از متوسط دریافتی مستمری بگیران تامین اجتماعی است و تنها دلیل آن قانون گریزی هیأت مدیره صندوق است.”

 میانگین حقوق پرداختی به اعضای صندوق در سال ۱۴۰۱ معادل  ۱۲ میلیون و چهارصد هزار تومان و میانگین پرداختی حقوق و مزایا به ایشان ۱۳ میلیون و چهارصد هزار تومان است که به مراتب بسیار بالاتر از متوسط مستمری بگیران تامین اجتماعی است. بنابراین اعلام پرداخت حقوق به اعضای صندوق بیش از ۴۰ درصد کمتر از متوسط دریافتی مستمری بگیران تامین اجتماعی کذب محض است و اطلاعات مربوط به سرمایه‎‌گذاری‌های صندوق نیز ساخته و پرداخته ذهن بیان‌کننده آن است.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ” تازش می گوید: برخی اعضای با نفوذ صندوق برای حفظ منافع خود تلاش می کنند به هر نحوی از اجرای قانون جلوگیری کنند و متاسفانه استنباط و نگرانی ما این است که حتی با وجود مستندات و دفاعیه کامل ارائه شده از سوی کانون و بازنشستگان، این اعضای با نفوذ بر رای معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز تاثیرگذار باشند.

احد تازش با اشاره به پیگیری این مشکل از طریق وزیر کار و ارجاع موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای اعلام نظر در این زمینه می گوید: بیش از یک ماه و نیم است که درگیر این فرآیند هستیم اما به نظر می رسد با برخی اعمال نفوذهای صورت گرفته از سوی صندوق و برخی اعضای پر نفوذ آن، اعلام نظر معاونت حقوقی به امروز و فردا موکول می شود و تراکم کاری را بهانه تاخیر در اعلام نظر در این خصوص می کنند و این نگرانی را به وجود آورده که با وجود تایید و تصدیق بر حق بودن مستمری بگیران صندوق و لزوم افزایش ۳۸ درصدی مستمری ها، رای معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز به واسطه همین افراد پر نفوذ تحت تاثیر قرار گیرد.”

اتهام تحت تاثیر قرار گرفتن معاونت حقوقی ریاست جمهوری به واسطه افراد پر نفوذ صندوق و بهانه تراشی از سوی این نهاد حقوقی در اعلام نظر، موضوعی است که قطعا مورد توجه معاونت محترم مذکور قرار خواهد گرفت.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ”  قانون‌گریزی صندوق آینده‌ساز و سرگردانی ۶۵۰۰ بازنشسته : احد تازش عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز و مسئول دفتر این کانون در تبریز نیز در این خصوص به به وقت مطالبه می گوید: با توجه به حضور نماینده ما در هیات امنای صندوق، جلسات و پیگیری های متعدد از هیات مدیره و معاونان آن باعث شده تا آنها برای جلوگیری از ادامه پیگیری ها به نماینده ما اتهامات واهی وارد کنند و … “

متاسفانه همانگونه که اتهام تحت تاثیر قرار گرفتن معاونت حقوقی ریاست جمهوری به واسطه افراد پر نفوذ صندوق و بهانه تراشی از سوی این نهاد حقوقی در اعلام نظر، از سوی ایشان و در متن همین خبر منتشر گردیده است، که در همین خصوص پیگیری های حقوقی در دست اقدام می باشد.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ”  عسگر رنجبر : در همه این تجمعات و حضور مسئولان ریز و درشت، همه این موضوع را که حق با بازنشستگان عضو صندوق است و با توجه به پرداخت حق بیمه ۳۰ درصدی باید افزایش … .”

فارغ از اینکه فردی به نام ” عسگر رنجبر ” بازنشسته صندوق نیست، پرداخت حق بیمه ۳۰ درصدی از سوی اعضای صندوق کذب بوده و میزان آن کمتر از تامین اجتماعی و ۲۶ درصد می باشد  و قابل توجه آنکه  قبل از سال ۱۳۹۲ معادل ۲۵ درصد بوده است.

در خبر به وقت مطالبه آمده است ”  عسگر رنجبر : این بازنشسته تبریز تصریح می کند: اما صندوق هنگام پرداخت مستمری ها قانون را به نفع خود تفسیر و به بهانه های مختلف از پرداخت حقوق قانونی اعضا شانه خالی می کند و این در حالی است که با اقداماتی چون گروگان گرفتن موضوع بازنشستگی کارگران، کارفرماها را مجبور به پرداخت جرایم ۴ درصدی بازنشستگی با شرایط سخت و زیان آور کرده و علاوه بر دریافت حق بیمه ۳۰ درصدی از اعضا همانند صندوق بیمه تامین اجتماعی، از این طریق نیز دریافتی های میلیاردی به ازای هر بازنشسته دارد.”

مزید آگاهی، بارمالی ایجاد شده برای یک صندوق بازنشستگی برای بازنشسته نمودن مشمولین مشاغل سخت و زیان‌آور بسیارسنگین تمام می‌شود، چرا که صندوق بازنشستگی اولاً سنوات قابل توجهی را که به جای اینکه از فرد شاغل کسور دریافت نماید، باید به وی حقوق پرداخت کند. ثانیاً مکلف است، هزینه های سنگینی را برای حل مشکلات درمانی بازنشستگان خود صرف نماید و شما با یک محاسبه ساده متوجه خواهید شد که هزینه تمام شده برای تامین حقوق بازنشستگی چنین اعضایی، بسیار بالاتر از هزینه هایی است که به عنوان بار مالی، از کارفرما مطالبه می گردد.

 این بار مالی ایجاد شده برای صندوق بازنشستگی و به تبع آن برای کل جامعه که با رقم بسیار پایینتر و تعدیل شده ای به کارفرما اعلام می شود، در حالی رقم می خورد که کارفرما می توانست با ایمن سازی محیط کار یا خط تولیدِ خود، مانع آن شود. یعنی کارفرما می توانست به طریقی عمل کند که مانع آسیب دیدگی و فرسودگی کارگر در محیط کار شود و بجای اینکه این هزینه را به صندوق بپردازد، آن را برای اصلاح خط تولید و ایمن سازی محیط کار صرف نماید.

حالا سوال اساسی این است که این زیانی که کارفرما به دلیل عدم ایمن سازی محیط کار، به فرد، به صندوق بازنشستگی و به تبع آن به جامعه تحمیل می کند چگونه و از چه منابعی باید جبران گردد؟

آیا صندوق بازنشستگی باید از منابع عمومی متعلق به بیت المال و دیگر اعضا این هزینه ها را جبران کند و آن را صرف نیروی کارِ کارفرمایی کند که تمهیدات لازم را برای جلوگیری از فرسودگی کارگرش در نظر نگرفته است؟

صندوق آینده ساز نیز بر اساس محاسبات و مجوزهای اخذ شده از نمایندگان اعضا، عددی را به عنوان بارمالی برای کارفرما مشخص می کند و همانگونه که عرض شد، رقم اعلامی به کارفرما بسیار کمتر از هزینه هایی است که صندوق در طی سالهای آتی برای حقوق و هزینه های درمانی فرد هزینه خواهد کرد.

اما اینکه گفته شود عضو به گروگان گرفته می شود و کارفرما می تواند از ارسال پرونده کارگران به صندوق جلوگیری کند و فرد را از احقاق حقوق خود محروم نماید، مطلقاً خالی از حقیقت است. در آیین نامه بیمه اجتماعی صندوق آینده ساز ذکر گردیده است که  بیمه‌شده ای که تمام یا بخشی از ایام بیمه‌پردازی را در کارهای سخت و زیان‌آور که نتیجه آن فرسودگی و کاهش توانایی‌های جسمی و روحی، بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است، اشتغال داشته باشد، در صورت دارا بودن حداقل ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب سابقه اشتغال در مشاغل مذکور که در هر مورد کسور بازنشستگی مربوطه را به طور کامل به صندوق پرداخت نموده باشد، بدون محدودیت سنی می‌تواند از طریق کارفرمای متبوع خود یا شخصاً، تقاضای بازنشستگی نماید.

تفاوت اصلی آیین نامه بیمه اجتماعی جدید صندوق با آیین نامه قبلی در همین قید ” شخصاً ” می باشد که در آیین نامه جدید ذکر شده است. به عبارتی در حالی که در آیین نامه قبلی درخواست بازنشستگی سخت و زیان آور صرفا از طریق کارفرما به صندوق واصل می گردید و پاسخ صندوق نیز صرفا دراختیار کارفرما قرارداده می شد، در آیین نامه بیمه اجتماعی جدید این درخواست از طرف عضو هم پذیرفته می شود و به تبع آن، پاسخ نیز به خود عضو داده خواهد شد.

این موضوع به این معناست که اگر کارفرما نخواهد در خصوص موضوع مشاغل سخت و زیان آور اقدام نماید یا نخواهد نسبت به پرداخت بارمالی آن تمکین کند، فرد می تواند پاسخ صندوق را شخصا به اولین اداره کار استان مربوطه ارایه نماید و اداره کار نیز مستقیما موضوع را به اجرای احکام می فرستد و بار مالی را از کارفرما می گیرد. پس اگر شرایطی توسط کارفرما مبنی بر ممانعت از احقاقِ حقِ اعضا بوجود آید، صندوق آینده ساز کاملا در کنار عضو ایستاده است و این بارمالی و حق را که برای خود عضو و بازماندگانش در سالهای آتی بصورت حقوق و مستمری هزینه خواهد شد، از کارفرما خواهد گرفت ، چرا که بعد از قطع رابطه فرد با کارفرما، اعضا هیچ رابطه ای با کارفرما نخواهند داشت ولی این رابطه تا آخر عمر برای خودشان و بازماندگانش با صندوق باقی خواهد ماند.

صندوق آینده ساز اطمینان می‌دهد که تمایلی به گرفتن این بارمالی ندارد و قطعا ترجیح می دهد که بجای اخذ این بارمالی، کارفرما اقدام به اصلاح محیط کار خود و جلوگیری از فرسودگی و کاهش توانایی‌های جسمی و روحی، بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن برای کارگر نماید. چون هم سلامت افراد جامعه واجد اولویت بالایی است و هم به دلیل تکلیفی که برای سالهای متمادی برای پرداخت حقوق و درمان اعضا بر عهده صندوق قرار می‌گیرد بار مضاعفی نسبت به سایر بازنشستگان است.

در پایان تأکید می‌نماید که صندوق حق مواجهه قانونی با نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی درخصوص مواردی که افراد عنوان نموده و موجبات تخریب وجهه صندوق را فراهم می‌سازند برای خود محفوظ می‌داند.

پایان پیام/


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.