به وقت مطالبه- آذربایجانشرقی- لیلا حسینزاده: جهانبخش سلمانیان یک مدیر دهه شصتی و بسیار اهل مطالعه است. این را از لفظ قلم حرف زدنش و نظریههایی که همواره ردیف میکند، میشود فهمید!!
ظاهرا سرش خیلی توی کتاب، تحقیق و پژوهش و بهویژه «برنامه جماعت» است. ریاست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان را هم به او سپردهاند. گویا در بررسی و ارائه نظرات احکام پیشنهادی استان برای برنامه هفتم توسعه نیز دستی در آتش دارد. پس اگر برای پرسیدن سوالاتی چند در ارتباط با برنامه هفتم سراغ او رفتیم بیراهه نرفتهایم. در ادامه مشروح این گفتوگو تقدیم حضور میشود:
**علت تاخیر یک ساله تدوین برنامه هفتم
فارس: انتقادات زیادی در ارتباط با تأخیر یک ساله تدوین برنامه هفتم مطرح میشود، به نظر شما دلیل این تأخیر یک ساله چه بوده است؟
همانطور که اشاره کردید، قرار بر این است که برنامه هفتم توسعه با یک سال تأخیر بررسی و ابلاغ شود تا کاملا منطبق با سیاستهای دولتی باشد که مردم به او رای دادند. ما میخواهیم برنامه هفتم توسعه بر اساس سیاستهای دولت مردمی سیزدهم باشد که این سیاستها به صورت برنامهریزی شده و دقیق در سند تحول دولت مردمی ابلاغ شده است. تا جایی که بنده اطلاع دارم در حال حاضر اکثر دستگاهها در حالت کلان احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه را بر اساس سیاستهای سند تحول دولت مردمی ارائه میدهند.
**سند تحول دولت مردمی چه میگوید؟!
فارس: چندین بار عبارت سند تحول دولت مردمی را به کار بردید! علت اینهمه تأکید بر این سند چیست؟
بله! مهمترین وجه برنامه هفتم این است که سند تحول دولت مردمی در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که در این سند چرخشهای تحول آفرینی بر اساس نیازها، مزیتها و اولویتهای روز جامعه، وضع مطلوب و نشانگرهای آن و مسیری که باید از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم، ترسیم شده است. در واقع چرخشهای تحول آفرینی که لازم است تا وضع موجود به وضع مطلوب تبدیل شود، بسیار دقیق احصاء شده. پس باید از این ظرفیت در تدوین و اجرایی ساختن برنامه هفتم توسعه تا آنجا که میتوانیم بهره بریم.
فارس: لطفا مثالهای روشنی بزنید که بیشتر بفهمیم سند تحول دولت مردمی چه میگوید و برنامه هفتم توسعه که از این سند پیروی خواهد کرد، چه خواهد گفت!!
ببینید مثلا در برنامه ششم توسعه، در حوزه کشاورزی تمرکز بر محصولات کشاورزی بود؛ در حالی که در سند تحول دولت مردمی با توجه به نیازهای روز جامعه اینگونه احصاء شده که توسعه بازار کشاورزی و صنایع تبدیلی پیرامونی در شرایط فعلی اولویت است. اگر بخواهیم برنامه هفتم را درست در امتداد برنامه ششم قرار دهیم و این چرخشهای تحول آفرین را نادیده بگیریم، سیاستهای دولت سیزدهم و نیازهای روز جامعه را نادیده گرفتهایم.
یا در امر پژوهش در سند تحول به صراحت اشاره شده که سیاستهای پژوهشی صرفا معطوف به ارتقاء جایگاه علمی کشور در ژورنالهای بینالمللی نباشد؛ بلکه متکی بر نیازها و اولویتهای جامعه باشد و بتواند باری از روی دوش جامعه بردارد.
بنابراین در احکامی که برای برنامه هفتم قید میشود این موارد را باید در نظر آوریم تا برنامه هفتم منطبق با سیاستهای کلانی باشد که دولت پیش میبرد. در غیر این صورت ممکن است گرایش کلان دولت که بر اساس احصاء نیازهای جامعه بوده به یک سمت برود و برنامه هفتم جهتی دیگر را هدفگذاری کند.
البته مبنای تدوین برنامه هفتم صرفا سند تحول دولت مردمی نیست. بلکه انعطافپذیری همواره برقرار خواهد بود و تمام تلاش و دغدغه ما این است که در سیاستهای کلان دولت و برنامه هفتم توسعه همراستایی لازم اتفاق افتد.
**آذربایجانشرقی در برنامه هفتم!!
اگر از منظر توسعه استان به برنامه هفتم نگاه شود این برنامه چه قابلیتهایی دارد؟
بحث استانها هم در مقوله برنامه هفتم توسعه لحاظ شده و با حضور کارشناسان مختلف فرآیند تهیه برش استانی برنامه انجام گرفته و هنوز هم در حال انجام است.
وقتی از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور خواسته شد که بر اساس ویژگیهای بومی ظرفیتهای هر منطقه احصاء شود تا توسعه بر آن مبانی استوار شود، دستگاههای اجرایی طی جلسات متعددی که داشتند در حوزههای مختلف کشاورزی، صنعت، فرهنگ، معادن و غیره به این موضوع پرداختند.
به عنوان مثال روی ظرفیت معادن مس در استان ما بسیار کار میشود و حتی پژوهشهایی معطوف این موضوع انجام میگیرد؛ یا استفاده از ظرفیتهایی مثل چرم، کفش، لبنیات و صنایع غذایی در دستور کار قرار دارد.
بهطور ویژه صنعت کفش تبریز میتواند به عنوان یکی از ظرفیتهای استان مطرح باشد و سعی داریم این مقوله را در برنامه هفتم بگنجانیم. پژوهشهایی در این حوزه تحت عنوان آنتروپولوژی پای ایرانی شروع شده تا ببینیم چطور میشود برای چنین موضوعی به عنوان ظرفیت ویژه استان ظرفیتسازی کرد.
انتهای پیام/۶۰۰۲۶/س
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0